Historická lesná úvraťová železnica

Všechny kategorie > Historie a umění > Technické památky

Historická lesná úvraťová železnica

V roce 1972 byla vyhlášená část Kysucko - oravské lesní železnice(KOLŽ), v úseku Chmúra - Beskyd - Tanečník za národní kulturní památku. Zabránilo se tak likvidaci pozoruhodného technického díla - úvraťového systému bývalé spojovací tratě, které nemají obdobu v celé Evropě. Z původních 107,5 km celkové délky KOLŽ se zachoval jen necelý zlomek v délce zhruba 8 km. Mobiliář lesní železnice byl téměř celý zničen. Zachovali se jen 4 parní lokomotivy, 14 vagonů, 3 čtyřnápravové plošinové vozy, 1 dvojnápravový plošinový vůz, 1 dvounápravový osobní vagón. Od roku 1974 se Kysucké muzeum v Čadci snažilo o vybudování národopisné expozice formou skanzenu v dolině Chmúra, jehož součástí by se stala muzejní železnice. Hlavní myšlenkou bylo naživo ukázat těžbu, dopravu a zpracovaní dřeva, tedy činnosti,které byli zdrojem obživy velké části obyvatel slovenských dolin. Zároveň se počítalo s využitím železnice jako ekologickým dopravním prostředkem pro dopravu návštěvníků do skanzenu. V rámci muzea kysucké dědiny tvořil zachovaný úsek železnice samostatný funkční celek pod názvem Historická lesní železnice. V roce 1991, když byl úsek Chmúra - Tanečník vyhlášený za národní kulturní památku, se název změnil na Historickou lesní úvraťovou železnici a bylo požádáno o zapsání této památky na seznam svétového kulturního dědictví UNESCO.

www.kruzok.sk
Turistické objekty v nejbližším okolí, 5 km, 10 km, 20 km
ukázat na mapě
Byl jsem tu

Vaše hodnocení

zpracovávám data... zpracovávám data...

Vyberte počet hvězdiček

5 hvězdiček znamená nejlepší hodnocení

* Zde můžete vložit slovní hodnocení

Děkujeme, Vaše hodnocení bylo úspěšně uloženo.

byli zde (0)

  • Moc pěkná podívaná na naši historii :-).nKdysi velmi těžký a drsný život, dnes romantika
    Anonym
Zeptat se

Vaše otázka

zpracovávám data... zpracovávám data...

Abyste se mohli ptát, musíte být registrováni a přihlášeni