Zobrazit ostatní články k městu

Haná ze hřbetu kola

Kraj: Olomoucký kraj

Okres:Olomouc

Město:Olomouc

Není lepší možnosti než si „zmapovat“ hanáckou nížinu právě na kole. Je to pohodlné, je to rychlé a především tak navštívíte mnohem více památek, než kdybyste chodili pěšky. Ovšem kdo se již těšíte na to, že Haná je mírumilovná a její nížiny vám poskytnou rovné cesty, budete zřejmě vyvedeni z omylu. Haná totiž není nikterak fádním krajem, právě naopak – jestliže budete mít zájem, užijete si zde pestrých silnic a pěšin více než dost.

A co vám Haná může nabídnout dále? Především spoustu zajímavých památek a krásnou okolní přírodu. V případě, že si chcete užít „pořádný stoupák“, volte kopcovitou krajinu severně od Olomouce, která se pro vás může stát výchozím bodem (nabízí spoustu možností k ubytování a je považována za historické centrum Hané). Do této oblasti vás nejdříve zavede cyklistická trasa číslo 5, na níž se napojíte v centru města. V obci Velká Bystřice se poté vydáte po trase číslo 6009, která vás doveze až do Hluboček, obce, jež se za druhé světové války stala součástí Sudet a kde ještě dodnes stojí zřícenina hradu Hluboký.

V Hlubočkách si můžete vybrat, zda pokračovat po zmíněné trase dál, nebo odbočit na trasu číslo 6030. Pokud si totiž zvolíte první variantu, dostanete se až do překrásného Přírodního parku Údolí Bystřice, kde na vás čeká spousta lesů, skalisek a přírodních památek. Druhá varianta představuje cestu do malebné vsi Posluchov, kde je možnost se občerstvit v místní hospodě. Poté co se případně občerstvíte, budete pokračovat po trase dál kolem Radíkovské pevnůstky, což je bývalá pevnost z 2. poloviny 19. století, která byla kdysi součástí složitého obranného systému města Olomouce. Dnes je to oblíbené výletní místo.

Trasa vás pak zavede až na proslulý Svatý Kopeček, jenž je dnes hojně navštěvovaným poutním a výletním místem a který je rovněž neodmyslitelnou krajinnou dominantou Olomouce a okolí. Stojí zde barokní chrám Navštívení Panny Marie, ale turistickým magnetem Svatého Kopečku je rovněž zoologická zahrada, otevřená od roku 1956.

Ze Svatého Kopečku lze potom pokračovat směrem dolů po trase číslo 6103 až do Bystrovan, kde se opět napojíte na trasu číslo 5. Pakliže neradi šlapete do prudkého kopce, doporučujeme vydat se směrem na jih nebo západ.

Jižně se po trase číslo 5 dostanete až do Prostějova, kde je možnost navštívit Muzeum Prostějovska s expozicemi věnovanými archeologii, hodinám a především proslulému prostějovskému rodákovi, básníku Jiřímu Wolkerovi. Nedaleko odtud se pak nachází raně barokní zámek Plumlov, který majestátně ční nad plumlovskou přehradní nádrží. Zámek je veřejnosti přístupný.

Západním směrem od Olomouce se po trase 6025 projedete až do Náměšti na Hané, kde se můžete těšit na prohlídku zdejšího zámku, jemuž dominuje zejména expozice historických kočárů.

Toto byla pouze malá „ochutnávka“ z Hané, pokud máte chuť dozvědět se více, určitě si na tento pozoruhodný kraj vyhraďte alespoň týden.

Autor: Eliška Pelikánová - www.turistik.cz

Vložil: Uživatel 66

Vytvořeno: 2008-06-25 00:00:00

Ohodnotit článek

Hodnotit mouhou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat se můžete zde

Reakce čtenářů

Nebyla nalezena žádná položka

Přidat komentář

Reagovat mouhou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat se můžete zde