Most Legií
Most Legií
Most Legií je sedmým mostem přes Vltavu na území města Prahy (po proudu řeky). Most spojuje Národní třídu (tehdy Nové aleje) přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Je to první most v Praze, který se budoval jako nástupce mostu předchozího, v tomto případě visutého řetězového mostu císaře Františka I., jenž byl postaven v letech 1839 - 41 a stržen roku 1888. Most vystavěl český podnikatel Vojtěch Lanna podle plánů arch. Antonína Balšánka, mj. autora projektu Obecního domu, a inž. Jiřího Soukupa ve spolupráci s inž. Josefem Janů, který však zemřel brzy po skončení vypsané soutěže na projekt mostu. Teprve za 7 let po skončení soutěže zadala městská rada stavbu firmě G. Gregersen a synové v Budapešti, která před tím stavěla dva nové pilíře Karlova mostu poničené povodní v r. 1890. Doprava byla nejprve převedena na provizorní dřevěný most, který pak sloužil po svém přemístění mezi Libní a Holešovicemi od r. 1903 až do r. 1928, kdy byl postaven pro městskou dopravu nový most Libeňský. Stavba nového kamenného mostu byla zahájena starostou JUDr. Janem Podlipným r. 1898 slavnostním položením základního kamene a uložením železné krabice s pamětní listinou do základové spáry jednoho z návodních pilířů. Při stavbě se musely řešit značné obtíže vzniklé tím, že bylo projektováno použití základů pilířů starého mostu visutého pro nový most klenutý. Mezi sedmi pilíři návodními a třemi opěrami je devět kleneb různého rozpětí, na pohled velmi plochých, většinou elipsovitého tvaru. Červené, modré a bílé zbarvení použitého kamenného materiálu mělo docílit národní ráz stavby stejně jako u mostu Palackého, bohužel jen dočasně, než barvy zašly. Délka mostu je 343 m, šířka 16 m. Dlažba byla žulová z 18 cm kostek. Pod dlažbu chodníků byl uložen vodovod, plynovod, telefonní a elektrovodné kabely i potrubní pneumatická pošta. Most byl od počátku osvětlen elektrickými zdokonalenými obloukovými lampami inženýra Františka Křižíka.
Pokud nestíháte navštívit všechny turistické cíle v okolí, Europcar - autopůjčovna Praha Vám pomůže tento problém vyřešit.
-
1.
U Zpěváčků
ve stálé nabídce pečené kachny, pečená kolena a grilované steaky (300 g)více informací -
2.
Rotunda sv. Kříže Menšího
Na rohu ulic Konviktské a Karloliny Světlé stojí nejstarší pražská románská rotunda sv. Kříže Menšího. Stavba, vybudovaná v románském slohu na počátku 12. století jako farní kostelík, byla po svém ...více informací -
3.
Národní Divadlo
V roce 1852 byl zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1862 tu bylo postaveno Prozatimní divadlo pro 990 diváků (V.I.Ullmann), v roce 1868 položen základní kámen k novostavbě podle ...více informací -
4.
Sovovy mlýny
V Sovových mlýnech byl vybudován stánek pro unikátní sbírku moderního umění, zejména pak českého malíře Františka Kupky. Sbírku shromáždila v USA česká sběratelka paní Meda Mládková s manželem a ...více informací -
5.
Střelecký ostrov
Střelecký ostrov leží mezi Slovanským a Dětským ostrovem. Je přístupný z mostu Legií. Ostrov měnil v průběhu doby svou velikost i podobu a s tím se měnily i jeho názvy. Říkalo se mu Malé Benátky, Hořejší ...více informací -
6.
Cafe restaurant Becher
Kavárna, pizzerie, restaurace se nachází v lokalitě Praha 1 na ulici Masarykovo nábřeží 38,vedle Národního divadla s výhledem na Petřín.Máme pro Vás otevřeno od ranních hodin a rádi Vás přivítáme od ...více informací -
7.
-
8.
-
9.
Dům Hlaholu
Secesní spolkový a činžovní dům byl vystavěn v letech 1904-05 pro pěvecké sdružení Hlahol na ideální parcele, neboť spolek do té doby trpěl nedostatkem vlastních místností. Dům upoutá již na dálku svoji ...více informací -
10.
Slavia
Jsme tradiční kavárna v srdci historické Prahy. Podáváme českou ale i mezinárodní kuchyni. Na lístku nám nechybí salátové, rybí a masové speciality, které si včetně snídaňového menu můžete objednat již od ...více informací