Most Legií - strana 12
Most Legií
Most Legií je sedmým mostem přes Vltavu na území města Prahy (po proudu řeky). Most spojuje Národní třídu (tehdy Nové aleje) přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Je to první most v Praze, který se budoval jako nástupce mostu předchozího, v tomto případě visutého řetězového mostu císaře Františka I., jenž byl postaven v letech 1839 - 41 a stržen roku 1888. Most vystavěl český podnikatel Vojtěch Lanna podle plánů arch. Antonína Balšánka, mj. autora projektu Obecního domu, a inž. Jiřího Soukupa ve spolupráci s inž. Josefem Janů, který však zemřel brzy po skončení vypsané soutěže na projekt mostu. Teprve za 7 let po skončení soutěže zadala městská rada stavbu firmě G. Gregersen a synové v Budapešti, která před tím stavěla dva nové pilíře Karlova mostu poničené povodní v r. 1890. Doprava byla nejprve převedena na provizorní dřevěný most, který pak sloužil po svém přemístění mezi Libní a Holešovicemi od r. 1903 až do r. 1928, kdy byl postaven pro městskou dopravu nový most Libeňský. Stavba nového kamenného mostu byla zahájena starostou JUDr. Janem Podlipným r. 1898 slavnostním položením základního kamene a uložením železné krabice s pamětní listinou do základové spáry jednoho z návodních pilířů. Při stavbě se musely řešit značné obtíže vzniklé tím, že bylo projektováno použití základů pilířů starého mostu visutého pro nový most klenutý. Mezi sedmi pilíři návodními a třemi opěrami je devět kleneb různého rozpětí, na pohled velmi plochých, většinou elipsovitého tvaru. Červené, modré a bílé zbarvení použitého kamenného materiálu mělo docílit národní ráz stavby stejně jako u mostu Palackého, bohužel jen dočasně, než barvy zašly. Délka mostu je 343 m, šířka 16 m. Dlažba byla žulová z 18 cm kostek. Pod dlažbu chodníků byl uložen vodovod, plynovod, telefonní a elektrovodné kabely i potrubní pneumatická pošta. Most byl od počátku osvětlen elektrickými zdokonalenými obloukovými lampami inženýra Františka Křižíka.
Pokud nestíháte navštívit všechny turistické cíle v okolí, Europcar - autopůjčovna Praha Vám pomůže tento problém vyřešit.
-
111.
Galerie Reon - Muzeum Argondi...
Galerie a muzeum Reon vystavuje fantastické a mystické obrazy malované renesanční technikou, kterou vytvořil malíř Reon. Po více než 60ti výstavách v Evropě i USA jsou tyto obrazy presentovány i v tajemném areálu ...více informací -
112.
Mama Cafe
mamacoffee - jen ta nejlepší káva od matky zeměvíce informací
mamacoffee - je společnost, která vznikla ze skupiny nadšených milovníků kávy. Poté co jsme si prošli zkušenostmi v kavárenských a kávu zpracujících provozech, ... -
113.
Dům U Rotta
Proti podloubí na malém půvabném náměstí, kdysi zvaném Malý ryneček, najdeme novorenesanční budovu bývalého železářství U Rotta. Relativně mladý dům má dlouhou historii. První kamenný románský dům na ...více informací -
114.
Wax muzeum Praha - ul.Melantr...
První muzeum voskových figurín bylo otevřeno v březnu roku 1997 a na jeho exponátech pracují výhradně čeští sochaři, architekti a vizážisté.více informací
Toto muzeum je v Praze rozděleno do 2 expozic:
Melantrichova ul. - ... -
115.
Galerie Millennium
Galerie nabízí díla současných autorů i příslušníků avantgardy Adolfa Hoffmeistera a Bedřicha Stefana.více informací -
116.
-
117.
Galerie Zlatá lilie
Program galerie nabízí především kolektivní výstavy současných českých umělců v oboru malba/kresba, sochařství, interiérová plastika, keramika, originální dřevěné objekty a hračky.více informací -
118.
Branův dům
Tento dům stojící na rohu Karlova náměstí měl ještě několik jmen jako Salmovský a také dům U Kamenného stolu. Stejně jako u jižněji položeného domu čp. 550 i zde stál kamenný stůl prý dokonce z mramoru, ...více informací -
119.
Palác Skaut
Na místě tohoto dnešního domu stával v této lokalitě významný barokní dům U Hopfenštoků, nazvaný tak podle jeho majitele.V domě byl známý hostinec, jenž za krásného letního počasí nabízel hostům posezení ...více informací -
120.